MONITASOISEN
STRATEGIAN
RAKENTAMINEN yhdessä yritysverkoston kanssa:

Tampereen kauppakamari

Osaamo on toiminut Tampereen kauppakamarin kumppanina vuodesta 2011 lähtien, toimien uusien konseptien ja toimintamallien rakentajana sekä strategian sparraajana eri rooleissa. Käynnissä oleva strategiakausi starttasi syksyllä 2019 osallistamalla kaikki valiokunnat ja niissä toimivat 300 luottamushenkilöä tulevaisuustyöskentelyyn, jonka pohjalta rakennettiin Tampereen kauppakamarin uusi suunta ja uudet tavoitteet. Koronavuosi 2020 haastoi yli 2000 jäsentä kattavan yritysverkoston toteuttamaan uutta strategiaa välittömästi ja muuttamaan omaa toimintamallia lähes täysin digitaaliseksi ja ja reagointimallia ketterämmäksi kuin koskaan aiemmin. Osaamon rooli strategiatyössä oli strategiatyyön liidauksen, yritysverkoston osallistamisen ja tulevaisuuskarttojen rakentamisen lisäksi strategian toteutuksessa vaadittavien uusien toimintamallien fasilitointi sekä strategian visualisointi yhdessä Anniina Salmisen kanssa.

Lue lisää Tampereen kauppakamarin strategiatyöstä täältä.

Näyttökuva 2021-4-7 kello 10.59.14.png

AV-TOIMIALAN YRITYSTEN JA HALLINNON VÄLISEN DIALOGIN FASLITITOINTI ja uuden, ketterän toimintamallin konseptointi

kasvusopimus

Kotimainen audiovisuaalinen ala kasvaa ja kehittyy liiketoimintaympäristön muuttuessa nopeasti. Alan arvoketjut ovat isossa muutoksessa. Alaan liittyvän kasvupotentiaalin vuoksi opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö halusivat tiivistää yhteistyötään ja tukea alan kasvua rakentamalla alalle Suomen ensimmäisen Kasvusopimuksen. 

Kasvusopimus on uudenlainen dialogi- ja yhteistyömalli julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä, jossa otetaan huomioon kokonaisvaltaisesti toimialan eri ulottuvuudet.Toimimme fasilitaattorina ja Kasvusopimuksen toimintamalli rakentajana. AV-alan kasvusopimuksessa julkinen sektori ja audiovisuaalisen alan toimijat määrittelivät yhdessä alan tulevaisuuden kasvu- ja kehitystavoitteet ja tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet. Lisäksi rakennettiin ehdotus niistä käytännön toimista, joilla julkinen sektori voi konkreettisesti tukea alan yrityksiä kasvussa ja alankehityksessä. Kasvusopimuksessa ehdotettu kolmiosainen käytännön toimintamalli perustuu Osaamon omaan triple loop-malliin, jonka avulle olemme fasilitoineet satojen yritysten strategiaprosessien eri vaiheita. Osallistimme kuusi kuukautta kestäneet prosessin eri vaiheisiin satoja Av-alan yrityksiä.

Kasvusopimuksen tavoitteena on käytännön toimin tukea alan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä. AV-alan sopimus toimii raamina ja tienviitoittajana myös muiden alojen kasvusopimuksille.

Lue lisää kasvusopimuksesta täältä.


UUDEN PALVELU-IDEAN TESTAUS POTENTIAALISILLA ASIAKKAILLA


Talenom

Tilitoimistopalveluita tarjoava Talenom halusi selvittää asiakkaittensa toiveita ja tarpeita yhden liiketoiminta-alueensa uusiin palveluihin liittyen. Osaamo toteutti asiakasymmärryksen kartuttamiseksi yhteistyössä Connection Housen kanssa asiakastutkimuksen, johon sisältyi asiakakaskentän strateginen segmentointi, sadan yrityksen kontaktointi puhelimitse, laadullisen aineiston analyysi sekä visuaalisesti kiteytetty raportti asiakkaalle.

”Projektille asettamamme tavoitteet täyttyivät hyvin. Asiakkailta saadut vastaukset ja Osaamon kokemukseen perustuva analyysi ja huomiot myötäilivät ennakko-odotuksiamme eli saimme tutkimuksella vahvistusta omille ajatuksillemme sekä opimme paljon uutta potentiaalisten asiakkaiden tarpeista ja ongelmista” kertoo Talenomin rahoituspalveluista vastaava Eero Kallio.


LISÄÄ ASIAKASYMMÄRRYSTÄ NYKYISISTÄ JA UUSISTA ASIAKAS-SEGMENTEISTÄ


MAGIC CLOUD

Kotimaista pilvipalvelua tarjoava Magic Cloud halusi ymmärtää paremmin sekä nykyisiä että potentiaalisia asiakkaita sekä pohtia, millä tavalla yritys erottautuu ja kommunikoi eri asiakassegmenttien kanssa. Ohjelmistoalalla kilpailu on kovaa, joten tutkimuksessa selvitettiin myös mielikuvaa yrityksestä, alan kilpailutilannetta ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Projektin lopputuloksena haluttiin syventää asiakasymmärrystä niin strategian, myynnin kuin markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.

”Projektin aikana käytiin hyvää dialogia sekä nykyisistä että potentiaalisista asiakassegmenteistä sekä siitä, millä tavalla palveluistamme kerrotaan eri asiakasryhmille. Haastattelut toteutettiin ketteräsi ja tulokset sekä vahvistivat ennakkokäsityksiämme että tarjosivat uusia näkökulmia. Saimme hyvän kuvan siitä, miten asiakkaamme näkevät toimintakenttämme, millaisiin tarpeisiin palveluita ostetaan ja millä tavalla erilaiset asiakkaat tekevät päätöksiä. Projektin lopputulokset tarjoavat myös paljon konkreettista sisältöä jota sekä markkinointi- että myyntiosastomme voivat hyödyntää omassa päivittäisessä työssään” kertoo Magic Cloudin markkinoinnista vastaava Mari Asmala.


tulevaisuuDEN PELIKENTÄN HAHMOTTAMISTA ja asiakastutkimuksia MM:

  • Tapahtumateollisuus ry
    Tapahtuma-alan osaamistarveselvitys

  • FIGBC - Finnish Green Building Council
    Asiakastutkimus ja jäsenprofilointi strategian ja palvelukehityksen tueksi

  • Business Finland
    Av-alan vientimatkojen uudelleenmuotoilu yhdessä alan toimijoiden kanssa

  • Tampereen vuokratalosäätiö VTS
    Tulevaisuustyön ja strategiapäivien fasilitointi

  • Tampereen Messut Oy / Alihankintamessut
    Kävijätutkimus

  • Suomen kuljetus ja logistiikka ry SKAL
    Jäsentutkimus ja strategiasparraus

  • POP Kotikauppa
    Strategiatyöpajan fasilitointi

  • Pirkanmaan yrittäjät
    Webinaarisarja yrittäjille

  • Uhana Design
    Palvelumuotoilu

  • Auto-Kolsoppi
    Asiakastutkimus

  • Figure Taloushallinto
    Asiakasktutkimus

STRATEGIAN FASILITOINTIA JA UUDEN
LIIKETOIMINNAN RAKENTAMISTA mm:

  • Simucube/ Granit Devices Oy
    Maailman paras eSim Racing-kokemus, omistajastrategian fasilitointi ja strategian rakentaminen yhdessä henkilöstön kanssa

  • Tapahtumateollisuus ry
    Tulevaisuustyön fasilitointi

  • Tampereen kauppakamarin tulevaisuusryhmä
    Alueellisen tulevaisuus- ja tilannekuvan rakentamisen fasilitointi

  • FinnProfiles Oy
    Omistajastrategia ja uusi strateginen toimintamalli tiiviste- ja eristeratkaisuvalmistajalle

  • NIS - Nordic Interim Services Oy
    Talouspalvelualan uuden haastajan strateigan rakentaminen yhdessä koko henkilöstön kanssa

  • Asensiot Oy
    Strategian fasilitointi pyörivien laitteiden rotaatiodataa hyödyntävälle start upille

  • Hetitec Oy
    Viestinnän ja strategian fasilitointia maailman nopeimmalle valimolle

  • Lehtovuori Oy
    Strategian fasilitointi johtavalle kaupunkikalusteiden ja pintajätevalmistajien toimittajalle

  • Pirkanmaan Jätehuolto
    Strategiauudistus ja strategian visualisointi

  • GreenHeat / Pirkanmaan Porakaivo
    Kokonaisvaltainen liiketoiminnan ja palveluiden kehittäminen kaivonporausalan yritykselle

  • Fortum Oyj/ eSite
    Sisäisen start upin myyntistrategian, investori pitch decking ja palveluprosessin fasilitointi

  • Trafiikki-museot
    Strategiaprosessin fasilitointi liikenne- ja viestintäalan museoiden yhteenliittymälle

  • Haarla Oy
    Strategian fasilitointi tekniselle tukkurille

  • JA-Tenhunen Oy/ Oppla
    Palvelumuotoilu ja uuden palvelun konseptointi jalkinetarvikkeiden maahantuojalle

  • TAMK - Tampereen korkeakouluyhteisö
    Liiiketoimintayksikön strategian fasilitointi

  • Pasaati Oy
    Strategian fasilitointi ja palvelumuotoilu projektihallinnan spesialisteille